Videodienst WappZapp sluit in januari 2015 de deuren. Het Nederlandse bedrijf kan niet opboksen tegen concurrenten met diepe zakken.
“Het is ons niet gelukt om na de introductie van WappZapp Plus voldoende gebruikers te laten betalen voor dit filmpakket om zelfstandig door te gaan”, schrijven oprichters Colin Ellis en Wienke Giezeman op hun website. “Ook is het niet gelukt een nieuwe investering aan te trekken voor de nodige groei in deze sterk competitieve markt.”
Streamingvideodiensten zijn de laatste jaren in opkomst. WappZapp heeft diverse concurrenten, waaronder het Amerikaanse Netflix en Videoland, dat eigendom is van RTL.
In april startte het bedrijf nog met betaald abonnement, WappZapp Plus. Voor een bedrag van 7,99 euro per maand kregen gebruikers hiermee toegang tot Europese kwaliteitsfilms en documentaires. Vorig jaar haalde het bedrijf investeringsgeld op bij Sanoma Ventures en kondigde de videodienst een uitbreiding naar België aan.
WappZapp is in de zomer van 2012 opgericht door de jonge ondernemers Ellis en Giezeman. De gratis app van de startup bundelt video’s van onder meer Uitzending Gemist, YouTube en online tv-kanalen op één plek. WappZapp heeft naar eigen zeggen zo’n half miljoen gebruikers.
Betalende leden kunnen nog tot 20 januari 2015 blijven kijken, daarna stopt het abonnement automatisch.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl